Baby BMW Forum banner

F20 Motoren N13 116i vs. B37 116d

10K views 12 replies 10 participants last post by  BFleming  
#1 ·
Hallo, ik ben op zoek naar een BMW 1 serie 116 met een kilometerstand van 60.000-70.000, ofwel een diesel uit 2015 met een B37-motor of een benzine uit 2014 met een N13-motor. Welke auto, samen met zijn motor, is het meest betrouwbaar en zal de minste problemen veroorzaken?

#2 ·
Ik heb een N13 gehad, de mijne was niet geweldig (maar beter dan sommige). Mijn specifieke problemen waren:
Oliedorst
Luidruchtige distributieketting, vervangen bij 66.000 mijl
Gebroken hitteschild van de turbo - een enorm ding dat onevenredig duur is, en ze gaan allemaal kapot en rammelen
Gescheurde luchtinlaatpijp

Anderen hebben melding gemaakt van koelvloeistoflekken, maar dat had geen invloed op mij.

Het ging redelijk goed, maar je moest wel regelmatig het oliepeil controleren.

Ik heb geen ervaring met de B37, dus ik laat iemand anders daarover iets zeggen.

#3 ·
Ik heb geen meldingen gehoord van veelvoorkomende problemen met de B37 dieselmotor.

#4 ·
Hallo, ik ben op zoek naar een BMW 1 serie 116 met een kilometerstand van 60.000-70.000, ofwel een diesel uit 2015 met een B37-motor of een benzine uit 2014 met een N13-motor. Welke auto, samen met de motor, is het meest betrouwbaar en zal de minste problemen veroorzaken?
Je eerste vraag aan jezelf moet zijn "wat voor soort reizen ga ik maken" als het korte ritten in de stad of iets dergelijks zijn, dan is benzine de juiste keuze, diesel zal DPF/EGR problemen veroorzaken. Als het lange ritten op de snelweg zijn, dan diesel puur voor de economie.

Hoe dan ook, blijf de extra olieverversingen bijhouden.

#5 ·
#6 ·
De N13 is de slechtste BMW-motor van deze eeuw.

Ik heb 3 N13-motoren gehad, mijn huidige 114i heeft 60.000 km op de teller staan en ik heb er de afgelopen maand alleen al 2.000 euro aan uitgegeven.

timing chain kit (die bij allemaal gedaan moet worden) was 1350 - koelvloeistoflek - hydraulische kleppen (weet de juiste naam niet zeker) - parkeersensorfouten en -vervangingen - en nu heb ik 2x nieuwe foutcodes die ik te bang ben om te googelen!

Elke monteur die aan mijn F21 114i N13's heeft gewerkt, heeft gezegd dat het de slechtste BMW-motor is en mijn ervaring bewijst dit.

Ik voel me een absolute dwaas omdat ik er weer een heb gekocht (iemand heeft de vorige afgeschreven).

#7 ·
F20Viking said:
N13 is de slechtste BMW-motor van deze eeuw.

Ik heb 3 N13-motoren gehad, mijn huidige 114i heeft 60.000 km op de teller en ik heb er de afgelopen maand alleen al 2.000 euro aan uitgegeven

timing chain kit (die op allemaal gedaan moet worden) was 1350 - koelvloeistoflek - hydraulische kleppen (onzeker over de juiste naam) - parkeersensorstoringen en -vervangingen - en nu heb ik 2x nieuwe foutcodes die ik bang ben om te googelen!

Elke monteur die aan mijn F21 114i N13's heeft gewerkt, heeft gezegd dat het de slechtste BMW-motor is en mijn ervaring bewijst dit

ik voel me een absolute dwaas omdat ik er weer een heb gekocht (iemand heeft de vorige afgeschreven)
Ik dacht dat de slechtste motor de 2 liter in de jaren 2000 zou zijn... M40 iets.... of die in de 320is E90 lol.

Ik heb een 2014 N13 118i 170 pk met 40.000 km op de klok. Ik heb er 8.000 km mee gereden in 3,5 jaar. Hij is best pittig en vrij zuinig op benzine. Nieuwe versnellingsbak bij 35.000 km en net een nieuw stuurhuis bij 40.000 km... blij dat ik een verlengde garantie heb! Ik zou geen nieuwere auto zonder een kopen. Motor is prima... verbruikt ook geen olie, maar ik rijd niet echt veel. Denk dat b48 de weg is om te gaan.

#9 ·
RJ786 said:
Bedankt voor de reacties. Denk dat ik neig naar de 116d, het lijkt de meest betrouwbare van de twee te zijn, hoewel het qua prestaties wat achterblijft. Iemand persoonlijke ervaringen met de 116d 2015?
Ik heb een 116d Msport (geen stickers).
Even afkloppen, tot nu toe een geweldige motor.
Heb hem 6 jaar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#11 ·
RJ786 said:
Thankyou for the responses. Think im leaning towards the 116d it seems to be the most reliable out of the pair although a bit behind on the performance side. Anybody have any personal experiences with the 116d 2015?
Ik ben absoluut dol op de mijne. B37 is een motor die zo goed is als zijn onderhoud - wat je ook koopt, zorg ervoor dat hij goed onderhouden is!
Gelukkig was de mijne zeer goed onderhouden voordat ik hem kreeg (en nog steeds!) dus de motor is extreem stil en de acceleratie is mooi en soepel.

Wat de prestaties betreft, heb ik nooit een gebrek aan vermogen gevoeld. Ik heb de neiging om in 'comfort' en 'D' versnelling te rijden, maar 'sport' en 'DS' versnelling verscherpen het echt, perfect voor ritten op de snelweg. Uitstekende auto voor alles waarvoor je hem wilt gebruiken.

#12 ·
RickN55 said:
Zou een N13-motor niet aanraken. Het is een Prince-motor die samen met Peugeot is ontworpen, wat voor mij al genoeg reden zou zijn om een mijl te rennen.

Verzonden vanaf mijn moto e(6) plus met Tapatalk
Gebruikt Peugeot deze motor niet in de 308gti? Ik heb er een proefgereden en het is een topper voor een 1.6.

#13 ·
Dat doen ze zeker. Het is qua prestaties geen slechte motor, maar de betrouwbaarheid maakt ze kapot, of het nu in een BMW, Mini, Peugeot of Citroen is.