Hoi, heb deze klus vandaag gedaan omdat de waarschuwing me irriteerde. De handleiding adviseert om de volledige bumper te verwijderen. Ik heb geprobeerd eromheen te werken, maar het is niet mogelijk. Ik heb alleen de bovenste methode geprobeerd om toegang te krijgen tot de nierengrille en eronder te reiken... geen kans.
De manier waarop de bumper werkt, is dat er het voetgangersveiligheidssysteem achter een groot stuk zit dat eruitziet als piepschuim. Je kunt nergens bij zonder de bumper te verwijderen.
Alles bij elkaar duurde het ongeveer 3 uur. Ik heb de sensor niet vervangen. Ik was gewoon nieuwsgierig. De sensor was gerepareerd na het werk. Ik ben alle 4 rondgegaan en heb de contacten schoongemaakt en gesmeerd met siliconenspray.
Om de bumper te verwijderen, moet je de hoofdkabel van de sensoren loskoppelen, het is in orde aan de rechterkant en kan behoorlijk vies zijn. Dat heb ik ook schoongemaakt, want ik zag een beetje oppervlaktecorrosie op de contacten. Als je koplampsproeiers hebt, moeten die ook worden losgekoppeld. Er druppelt al het vloeistof uit, dus zorg dat je iets hebt om op te vangen of verspil het gewoon.
Je kunt bij de sensoren komen als je de bumper loshaakt en als het ware trekt, maar laat hem aan de rand hangen. Persoonlijk kun je hem op dat moment net zo goed eraf halen en de sensoren goed schoonmaken.
Voor mij heeft dit het probleem opgelost. De sensor leek steenslag te hebben, dus ik ging ervan uit dat hij zeker kapot was. Totdat hij na twee weken willekeurig werkte. Toen merkte ik dat hij direct na het starten van de auto werkt en dan binnen een minuut stopt en de fout 'parkeren zonder hulp' geeft.
Voor wat het waard is, en ik neem aan dat je dat weet, heb ik de kapotte sensor gediagnosticeerd door PDC in te schakelen en elke sensor aan te raken/te luisteren. Ze trillen als ze werken. De voorkant rechts onder de plaat was de schuldige. Zoals ik al zei, het lijkt erop dat hij niet kapot was, maar gewoon een verbindingsprobleem.
Inspecteer de hele kabelboom als de bumper eraf is. Ik heb een sectie op de mijne gevonden waar de buitenste isolatie was versleten/gespleten. De draden waren gelukkig goed, gerepareerd met elektriciteitstape.
Over het algemeen een gemakkelijke klus, de 8 mm moeren zijn allemaal identiek en werken prima. Niets gestript. De twee schroeven aan elke kant houden de zijkant van de bumper vast, ze waren moeilijker te verwijderen, maar nog steeds gemakkelijk.
Wees voorzichtig met de zijkant waar hij zich in de buurt van de rem-/ABS-leidingen bevindt bij het verwijderen van de boogbekleding. Hetzelfde bij het opnieuw installeren. De lucht tunnel ook, hij heeft een lipje dat in de boogbekleding "klikt". Wees voorzichtig om hem correct te plaatsen.
Over het algemeen, stom dat een sensorverbinding faalt, maar de bumper is eigenlijk goed in elkaar gezet en gemakkelijk te verwijderen zonder iets te beschadigen.
Neem de tijd en test ter plekke, er kunnen fouten optreden, maar ze zullen verdwijnen. Geen codering vereist. Met ter plekke bedoel ik, wees niet bang om de ontsteking aan te zetten en op de PDC-knop te drukken met de auto in de lucht en de bumper eraf hangend.
Dit alles was op een F22, 240i om precies te zijn. De jouwe zal er denk ik heel erg op lijken. Succes.