Baby BMW Forum banner

130i Kleppendeksel en klussen die je er meteen bij kunt doen

Tags
e81 130i n52
1 reading
641 views 11 replies 4 participants last post by  Bliss  
#1 ·
Had 29E0 en 29E1 codes recentelijk voor rijk/arm lopen. Vanmorgen een rooktest laten uitvoeren om te controleren op lekken en het lijkt er inderdaad op dat het kleppendeksel een kleine scheur heeft, waar slechts een zeer kleine hoeveelheid rook uit ontsnapt.

Wil dit uiteraard zo snel mogelijk oplossen, want ik wil niet dat hij te arm loopt uit angst om uiteindelijk kleppen/zuigers te laten smelten door de verlengde brandtijd.

Auto staat op 115.000 km en voor zover ik me kan herinneren is er niet veel aan de motor gedaan, behalve OFHG met bijbehorende onderdelen en waterpomp en thermostaat (heb hem pas een paar maanden).

Mijn vraag is wat ik nog meer moet doen bij het vervangen van het kleppendeksel? Uiteraard ook de kleppendekselpakking, en ik herinner me dat ik eerder over de excentrieke assensor en de PCV-klep in dat gebied heb gelezen? (Ik kan me vergissen!) Zijn ze het waard om te doen? Wil uiteraard geen geld uitgeven waar het niet nodig is, maar wil liever wat meer uitgeven nu ik er toch mee bezig ben, dan dat ik in de nabije toekomst het deksel weer moet verwijderen.

Als iemand input heeft over wat er nog meer te doen is en merken/onderdeelnummers, zou ik dat zeer op prijs stellen. Ik wil eigenlijk alleen maar naar OEM-fabrikanten of equivalenten gaan, niet nu bezuinigen en later dubbel betalen.

Als ik me niet vergis, is Mahle de fabrikant van de OEM-deksels? Uit mijn onderzoek tot nu toe heb ik wat de juiste kleppendeksel lijkt te zijn gevonden op autodoc. Ik denk dat ik waarschijnlijk gewoon pakkingen rechtstreeks van BMW zal kopen om gedoe te voorkomen (aangezien ze hier niet het dure onderdeel zijn!) tenzij iemand hierover gedachten heeft.

Kan proberen het zelf te doen of kan het door mijn lokale Indy laten doen, weet het nog niet... voor degenen die het gedaan hebben, hoe was het? Ik ben bekwaam met het gereedschap, maar zeker geen meestermonteur.

Alvast bedankt

#2 ·
Ik heb de mijne gedaan. Het is niet al te slecht, maar tijdrovend en de aanhaalmomenten zijn cruciaal vanwege het ali/mag-blok. Ik verwacht dat de PCV-slangen gescheurd zullen zijn, dus die zijn het waard om aan je bestelling toe te voegen - de mijne veranderden in stof toen ze werden losgekoppeld. De PCV zelf is ingebouwd in de klep op de N52K, dus daar zit je goed.

Bestel de ESS- en valvetronic-motordichtingen, want je verwijdert ze toch, dus het is onwaarschijnlijk dat ze zonder lekken teruggeplaatst kunnen worden. Ik heb ook de excentrieke assensor zelf vervangen, ik had ongeveer dezelfde kilometerstand als jij, dus ik dacht dat het waarschijnlijk de moeite waard was om preventief te doen.

Je hebt zeer goede toegang tot de DISA-kleppen en de startmotor, dus een goede gelegenheid om te controleren en te vervangen indien nodig. Gereviseerde starters zijn niet al te duur, de mijne is totaal onverwacht overleden, dus als je auto niet meteen start, is dat waarschijnlijk de moeite waard om mee te nemen.

Denk dat dat het zo'n beetje is?

#3 ·
Ik heb de mijne gedaan. Het is niet al te slecht, maar tijdrovend en de koppel specificaties zijn cruciaal vanwege het ali/mag blok. Ik verwacht dat de PCV slangen gescheurd zullen zijn, dus die zijn het waard om aan je bestelling toe te voegen - de mijne veranderden in stof toen ze werden losgekoppeld. De PCV zelf is ingebouwd in de klep van de N52K, dus daar zit je goed.

Bestel de ESS en valvetronic motorpakkingen, want je verwijdert ze toch, dus het is onwaarschijnlijk dat ze zonder lekken teruggeplaatst worden. Ik heb ook de excentrieke assensor zelf vervangen, ik had ongeveer dezelfde kilometerstand als jij, dus ik dacht dat het waarschijnlijk de moeite waard was om preventief te doen.

Je hebt zeer goede toegang tot de DISA kleppen en de startmotor, dus een goede gelegenheid om te controleren en te vervangen indien nodig. Gereviseerde starters zijn niet te duur, de mijne ging absoluut uit het niets kapot, dus als je auto niet meteen start, is dat waarschijnlijk de moeite waard om mee te nemen.

Denk dat dat het zo'n beetje is?
Ik ben het hier volledig mee eens.

Ik wil ook nog even benadrukken dat de PCV slangen ECHT vervangen moeten worden als je dit doet. Voor mij was dat waarschijnlijk het ergste deel van de klus, naast het verwijderen van het inlaatspruitstuk zelf.

De enige reden dat ik geen startmotor op de E91 N52K heb gedaan, was dat deze in het afgelopen jaar door de vorige eigenaar was gedaan.

• Like
Reactions: Bliss
#6 ·
Vorig jaar de mijne gedaan en de 3 bouten aan de voorkant van het nokkenasdeksel braken af - ze roesten op de uiteinden van de schroefdraad die achter de radiator blootliggen. Even een waarschuwing - ik moest moerinserts en alternatieve bouten plaatsen (originelen hebben een vreemde maat M7).

Misschien is het de moeite waard om ook de pakkingen/o-ringen van de olie/waterwisselaar te doen, aangezien deze toegankelijk is, en de mickey mouse flens te vervangen door een aluminium exemplaar.

Goede tijd om ook de bougies te vervangen.

#8 ·
Heb de mijne vorig jaar gedaan en de 3 bouten aan de voorkant van het nokkenasdeksel braken af - ze roesten op de uiteinden van de schroefdraad die achter de radiator blootliggen. Gewoon een waarschuwing - ik moest moerinserts en alternatieve bouten monteren (originelen zijn een vreemde maat M7).

https://www.babybmw.net/threads/130i-n52-cam-cover-snapped-fixing-bolts-repair.153660/

Het is misschien de moeite waard om ook de pakkingen / o-ringen van de olie/waterwisselaar te doen, aangezien deze toegankelijk is, en de mickey mouse flens te vervangen door een aluminium exemplaar.

Goede tijd om ook de bougies te doen
Goed om te weten, ik twijfelde of ik de bougies zou doen, aangezien ze er al uitkomen en dat is een goede tip over de Mickey Mouse flens, aangezien ik betwijfel of deze is vervangen. Bedankt 👍🏼

#10 ·
Goed om te weten. Ik ga denk ik voor BMW voor de pakkingen en dan waarschijnlijk Mahle/Elring/Febi voor de cover, aangezien ze goede feedback lijken te hebben, dan VDO voor de sensor, aangezien ik geloof dat ze de OEM zijn.

Ik heb de zwarte plastic cover, dus ik denk niet dat ik een volledige PCV-kit nodig heb zoals degene die u linkte, het enige gerelateerde onderdeel lijkt die ene slang te zijn die ik vond, anders wordt alles vervangen door de nieuwe cover (corrigeer me echter als ik het mis heb).

#11 ·
Goed om te weten. Ik ga denk ik voor BMW voor de pakkingen en dan waarschijnlijk Mahle/Elring/Febi voor de cover, aangezien ze goede feedback lijken te hebben, dan VDO voor de sensor, aangezien ik denk dat zij de OEM zijn.

Ik heb de zwarte plastic cover, vandaar dat ik denk dat ik geen volledige PCV-kit nodig heb zoals degene die je linkte, het enige gerelateerde onderdeel lijkt die ene slang te zijn die ik vond, anders wordt alles vervangen door de nieuwe cover (corrigeer me als ik het mis heb).
Alles goed dan!! Zeker weten alleen de ene langere slang/pijp en het is VEEL makkelijker dan de zilveren top.
(Als ik het niet gezegd heb, ik heb er een van elk :ROFLMAO: )

Eerlijk gezegd, je zou de pijp kunnen verwisselen zonder de inlaat te verwijderen.... Als je lange genoeg armen hebt!

• Like
Reactions: Bliss